"אני יודעת בדיוק איך הייתי מגיבה פעם: כל היופי הזה היה מכאיב ללבי. הייתי סובלת מרוב יופי ולא יודעת מה לעשות בו. ואז הייתי מרגישה צורך גדול לכתוב...לשאת עמי את כל האוצרות שאספתי..." (מתוך: השמיים שבתוכי / אתי הילסום) אתם מוזמנים לצאת אתי יחד למסע: מסע אל עולם של יצירה, של מילים, חוויות, הרהורים וחיבוטים. תוכלו למצוא כאן יצירות שלי שהתפרסמו, שנגנזו, תרגילים בכתיבה, יומני מסע ופרוייקטים שאני עובדת עליהם כרגע. כל אלה מהווים למעשה את תהליך היצירה שלי, וכולי תקווה שהוא יעורר השראה גם בכם...

יום ראשון, 26 באוגוסט 2007

אנאיס

לפני מספר חודשים נחשפתי לעולמה ההזוי, המוטרף, הנפלא והסוחף של אנאיס נין.
אני קוראת עכשיו את "גילוי עריות", מתוך היומנים הבלתי מצונזרים שלה.
אנאיס כתבה לאורך כל חייה כמעט יומן, אשר כלא בתוכו את כל תשוקותיה האפלות, התחבטויותיה ותהפוכות הנפש שלה כאמנית, כמאהבת, כפמיניסטית, כמגלומנית.
אין דבר מעורר השראה יותר מאשיות שנוייה במחלוקת, מלאה בייסורים וסתירות פנימיות.
אשיות שלא יודעת פשרות ולא יודעת אמצע.
כזו שבועטת בכל מה שעשוי להיחשד כמיינסטרים.
אני פשוט מרותקת.
והנה ציטוט שלה, דווקא לא מתוך היומן, שנתקלתי בו היום בבוקר, בדיוק בתחילתו של שבוע שהולך להיות עמוס וקשה, שייקח אותי הרחק מעולם הכתיבה אל תוך סחרור של פגישות, של לחיצות ידיים, של פוליטיקה ודמגוגיה והתנחמדות איומה.

"אתה חי כך, מוגן, בעולם עדין, ואתה מאמין שאתה בחיים. ואז אתה קורא ספר... או יוצא לטיול... ומגלה שאתה לא בחיים, שאתה בתרדמת. הסימפטומים של תרדמת ניתנים לזיהוי בקלות: תחילה – חוסר מנוחה. הסימפטום השני (בו התרדמת הופכת למסוכנת ועלולה להידרדר למוות) – היעדר עונג. זה הכל. זה נראה כמחלה בלתי מזיקה. מונוטוניות, שיעמום, מוות. מליונים חיים כך (או מתים כך) מבלי לדעת זאת. הם עובדים במשרדים, נוסעים ברכב, יוצאים לפיקניק עם משפחותיהם. מגדלים ילדים. ואז מתרחש טיפול בהלם כלשהו – מקום, אדם, ספר, שיר – והוא מעורר אותם ומציל אותם ממוות.
יש כאלה שלא מתעוררים לעולם".
ועל זה אני יכולה רק להגיד - אוי, כמה אני שמחה שהתעוררתי!

3 comments:

אנונימי אמר/ה...

לעזאזל,
בדיוק ששכנעתי את עצמי שאני מפסיק לקרוא ספרים. שכנעתי את עצמי זה לא המילה הנכונה אולי. הבנתי. שאני חסר מנוחה מדי בשביל הפורמט הזה. תסריטים, קומיקס, אינטרנט כן. ספרים זה קשה!

בכל מקרה תמיד תהיתי כמה כדאי לקרוא את נין. לפי הציטוט נשמע כאילו חובה לרוץ לקנות. זה נשמע כמו המטריקס האנלוגי...

אנונימי אמר/ה...

אפרת. קראתי קטעים מהיומן שלך במרכז אמריקה וברור כל כך, גם אם לא ציינת את זה עד כה, שחוויות הטיול שלך, האנשים, המפגשים והעוצמות - עשו את שלהן וחלחלו פנימה, בצורה מדהימה, שקולה, שמהולה בהרבה חכמה ומודעות שבדרך כלל מלווה בקצת עצב. כל אלה יעשו אותך, אם את כבר לא עכשיו, לסופרת מדהימה עם חוש רגשי אדיר שימשוך אלייך אנשים לקרוא. לקרוא בקפידה אפילו, כי גם אני עכשיו מתחיל סינון על הספרים שאני הולך לקרוא

תמשיכי להיות כזו רגישה וכנה
Mister Normal

אנונימי אמר/ה...

בכל שבוע אני נכנס רק כדי לגלות שאת עדיין שם, אבל כבר לא פה באמת. אני מקווה שאת במקומות טובים וחזקים יותר...
מתגעגע אלייך מאד
MN